Istuminen tappaa




Paljon on asioita, jotka ovat vaarallisia tai heikentävät terveyttämme. Ei pitäs juua liikaa viinaa, eikä polttaa tupakkaa. Huumausaineisiin ei pidä koskee ja kovat rasvat tukkii sepelvaltimot ja sit on asiat heikolla tolalla. Lihavuuskin on tiedetty terveysriskiksi, niinkuin myös huonot elämäntavat. Nyt tiedetään myös, että istuminenkin on vaarallista. Parempi ehkä siis, että luet seuraavan tekstin seisaaltaan, mikäli mahdollista ;)

Kun istutaan paljon, tarvitsee myös liikkua paljon




Liikunnan harrastajat tietää, että kuntoilu tekee hyvää sydämelle, terveydelle ja mielelle. Parhaassa tapauksessa rasva palaa, paino laskee ja lihaksetkin ehkä kasvavat.
Voi kuitenkin olla, että modernin maailman pienimuotoinen liikunnan harrastelu ei riitä, kun muuten istumme lähes koko päivän, usein tuijotellen scriinejä, joiden parissa aika kuluu kuin huomaamatta. Suositeltu vähimmäismäärä, puolen tunnin liikunta on vain n. 3% valveillaoloajasta! Lopun aikaa teemme jotain paljon vähemmän rasittavaa, yleensä istumme.

Nyt on jenkkilässä tutkittu vähän tätäkin asiaa. Amerikan Syöpäsäätiössä tutkittiin istumiseen ja liikkumiseen käytetyn ajan yhteyttä kuolleisuuteen. 53 440 miestä ja 69 776 naista vastasivat kyselyihin, joissa he ilmoittivat päivittäisen istumisen ja liikunnan määrän.
11 307 miestä ja 7 923 naista kuoli 14-vuoden seuranta-aikana. Jos istui yli 6 tuntia päivässä, kuolleisuusriski oli 17% suurempi miehillä ja 34% suurempi naisilla verrattuna niihin tutkittaviin, jotka istuivat alle 3 tuntia päivässä. Istuminen oli yhteydessä kuolleisuuteen niilläkin jotka liikkuivat, mutta erityisen suuri kuolleisuus oli niillä, jotka sekä istuivat yli 6 tuntia päivässä että liikkuivat alle 25 MET-tuntia viikossa (esim. alle 3.5 tuntia hölkkää viikossa). Tällaisilla ei-liikkuvilla istujilla kuolleisuus oli melkein kaksinkertainen.

Mutta kukapa meistä ei istuisi kuutta tuntia päivässä? No ei ehkä kaikki, mutta useat. Ja kuinka moni meistä hölkkää yli 30 minuuttia päivässä? Tällaisia riskihenkilöitä löytyy joukostamme vaikka kuinka ja paljon, joten meistä itse kunkin kannattaisi vähän fiilistellä edellämainittuja faktoja ja miettiä ajankäyttöään. Ei siitä haittaa varmasti ainakaan olisi.

Tarakka ylös tuolista puolen tunnin välein ja puoli tuntia liikuntaa päivässä! Eikö kuulosta helpolta? Mitä enemmän, sen parempi! Tietysti tiettyyn rajaan asti. Tässä meille minimivaatimukset. Mitä vähemmän istumista, sen parempi. Jo seisominen on parempi vaihtoehto kuin istuminen.

Tässä maailmassa onnellisessa asemassa ovat ne, joille maksetaan muusta kuin istumatyön teosta. Istumatyöläiset taas saisivat suunnitella itselleen jotain vähemmän vaarallista työtä. Seisomatoimisto tai polkuenergialla toimivat tietokoneet voisivat olla innovatiivisia ja hyviä ratkaisuja. Hissien käyttö on helppo vaihtaa portaisiin, harvoin näkee paikkoja minne ei pääse portaita vaan pelkästään hissillä. Autoon kannattaa istua vain hätätapauksessa, jos mahdollista niin tietenki kannattaa suosia apostolin kyytiä tai pyörää. Tiesitkö muuten, että suomalaiset aikuiset kuluttavat valveillaoloajastaan n. 80% liikkumatta, pääasiassa istuen? Paljolta kuulostaa, vai mitä? Sitä se myös on.

Et tainnut myöskään tietää että:




  • painonpudotus onnistuu paremmin vähentämällä istumisen määrää ja lisäämällä kasvisten ja hedelmien syöntiä kuin esimerkisi vähän liikkumista lisäämällä sekä kovaa rasvaa vähentämällä?

  • pienellä puuhastelulla vaikka kotona ja istumisen vähentämisellä voit saada päivään enemmän aktiivisia minuutteja kuin ainoastaan 30min hölkän tekemällä?

  • yhtäjaksoisen pitkän istumisen katkaseminen välillä on tärkeää ja terveydelle hyväksi. Tauot mm. aktivoivat lihaksia, virmistävät mieltä ja vilkastuttavat aineenvaihduntaa. Ylös nouseminen ei vaadi paljoa, mutta terveydelle sillä on merkittäviä vaikutuksia, kun sitä muistaa tehdä säännöllisesti.

  • säännöllinen kuntoilu ja terveellinen ravitsemus eivät pysty pelkästään kokonaan poistamaan liikaistumisen aiheuttamia terveyshaittoja

  • nuoret aikuiset istuvat keskimäärin enemmän kuin keski-ikäiset
    tai että paljon istuvilla on perusväestöä enemmän tyypin 2 diabetestä, ylipainoa, sydän- ja verisuonitauteja sekä metabolista oireyhtymää ja heillä on yleensä myös suurempi ennenaikaisen kuoleman riski?



Tämmöstä tälläkertaa, ensviikolla sitten vähän asiaa takapuolesta, sen päällähän me istutaan aivan liikaa.