Tiukkaa faktaa takapuolesta



Eli jatkoa viimeviikon faktaan ja tiukkaa asiaa pepusta; tiesitkö nämä faktat takapuolestasi?

Mistä takapuolemme oikeen koostuu?




Peppumme koostuu 9 lihaksesta. Suurimmat niistä ovat isot pakaralihakset, keskimmäiset pakaralihakset ja pienet pakaralihakset. Niiden alla on vielä monia pienempiä lihaksia, kuten peittäjä- ja kaksoslihakset. Miehillä lantion rakenne on pystympi ja kapeampi kuin naisilla.

Tarakassamme on myös rasvakudosta. Estrogeenin vuoksi naisilla kertyy enemmän rasvaa lantiolle, reisiin ja pakaroihin kuin miehillä. Tämän takia miesten peppu on litteämpi kuin naisten. Vaihdevuodet vähentävät estrogeenin määrää, mikä saa rasvan jakautumaan naisenkin vartalossa enemmän vatsalle ja vyötärölle.

Mikä on pakaralihasten tehtävä?




Ojentaa, kiertää ulos- ja sisäänpäin, loitontaa lonkkaa sekä tukea ja hallita lantiota. Käytät pakaroitasi aina, kun nouset ylös tuolilta, juokset tai kävelet sekä silloin kun nouset portaita tai kyykystä seisomaan.

Vaikuttaako takapuoli terveyteen?




Pakaralihasten koolla ei sinänsä ole merkitystä, mutta jos ne ovat kireät tai heikot, kehonhallinta vaikeutuu ja muut lihakset joutuvat työskentelemään enemmän (mikä voi myös johtaa loukkaantumisiin, eli pakaroista kannattaa huolehtia! Suosittelen uskomaan, kokemus puhuu.) Silloin alaraajojen nivelet saattavat kuormittua kävellessä tai juostessa väärällä tavalla. Pakaroiden ja muiden lantioon kiinnittyvien lihasten epätasapaino voi johtaa myös lantion virheasentoon ja sitä kautta ryhtiongelmiin sekä selkäkipuihin.

Mitkä lajit tekevät pakaroista vahvemmat?




Hyvää ja tehokasta pakaratreeniä ovat oikeaoppisesti kantaiskusta varvastyöntöön rullaava kävely ja portaiden nousu, joissa lonkka ojentuu kunnolla ja pakaralihas supistuu. Myös esimerkiksi luistelu, hiihto ja useat pallopelit vahvistavat pakaroita.

Kasvaako takapuoli, jos juoksee pitkiä matkoja?




Perus lenkkeily tiedetään yleisesti olevan kestävyysharjoittelua ja sitä se on myös pakaroille. Jos juoksee tasaisella alustalla pitkiä matkoja, takapuoli ei siitä hirveästi ainakaan kasva. Jos taas juoksee monipuolisesti portaita, mäkiä ja erilaisissa maastoissa, pakaratkin vahvistuvat ja kasvavat. Lenkkeily on siitä huolimatta hyvää harjoittelua, eikä lenkkeily todellakaan ole esteenä pakaroiden kasvulle, mikäli pakaroita treenataan muuten.!

Onko jokaisen mahdollista saada muodokas peppu?




Takapuolen muotoon vaikuttavat lihasten lisäksi muut kudokset ja rakenteet. Luonnostaan pienipeppuisten on tehtävä enemmän töitä muodokkaan tarakan eteen, mutta se on mahdollinen kaikille.

Miten treenata salilla muodokkaat ja pyöreät pakarat?




Pakaralihakset ovat ihmisen vahvimmat lihakset. Yksi liike ei riitä niiden maksimaaliseen kehittämiseen, vaikka liike olisi miten hyvä, joten harjoita peppua monipuolisesti. Mm. maastaveto, kyykky ja jalkaprässi ovat tehokkaita isoille pakaralihaksille. Pakarapotku, lantion nosto selällään maaten ja reiden loitonnus ovat hyviä liikkeitä pienemmille lihaksille.

Kehon muokkaus on hidasta. Kropan harjoittamiseen ja tulosten näkymiseen tarvitset pitkäjänteisyyttä ja tahtoa. Harjoittelun lisäksi myös ruokavalio on suuressa roolissa. Myös yksilölliset erot vaikuttavat paljon. Näkyviä tuloksia alkaa saamaan muutamien kuukausien treenin jälkeen.

Miksi raskaus näyttää litistävän takapuolen?




Raskaana ollessa nivelsiteet löystyvät, jonka vuoksi lantio saattaa leventyä. Myös kehon painopiste muuttuu ja takapuoli voi siksi näyttää erilaiselta kuin ennen. Nivelsiteet palautuvat takaisin ennalleen viimeistään imetyksen jälkeen. Raskaus ei suoraan vaikuta pakaralihaksiin, mutta jos liikunta vähenee raskauden jälkeen, voi toki lihaksetkin pienentyä.