Alkoholi ja treenaaminen




Nyt ollaan vihdoin saatu nauttia kesäisistä säistä täälläkin suomessa ja allekirjottanu on varsinkin iha innoissaan! Huh, miten huippua on kun on lämmintä ja kauniita iltoja, jolloin suomimies voi vaikka istahtaa terdelle nauttimaan muutamasta huurteisesta. Tai pitää vaikkapa grillijuhlat ja kumota siellä sitä olutta. Tai mistä nyt sattuu tykkäämään. Jokatapauksessa tän viikkonen fakta käsitteleekin sitä, miten alkoholi vaikuttaa treenaamiseen. Eikö ookkin kiinostava aihe? Seuraavassa tulee useiden päätä askarruttavia kysymyksiä ja vastauksia niihin.


Pysäyttääkö alkoholijuoma rasvanpolton?




Säännöllisesti treenaavilla ihmisillähän kropan rasvanpoltto on yleensä kokoajan hieman koholla. Ja se tietenkin on positiivinen asia hyvän kondiksen kannalta. Alkoholi puolestaan lamaannuttaa rasvanpolttoa kropassa. Ainoastaan kaksi annosta alkoholia hidastaa koko kropan rasvanpolttoa jo 73 prosenttia, jopa kahden tunnin ajaksi. Rasvanpolton hidastumisen syitä ovat alkoholin vaikutukset maksan toimintaan sekä sen hajottamisen tuottamat aineenvaihduntatuotteet.

Rasvanpoltto on siis ihan huolella juntturassa silloin, kun veressä on alkoholia tai sen hajoamistuotteita. Nämä ikävät vaikutukset näkyvät ikäväkyllä selvästi alkoholisteilla, joilla on usein havaittavissa rasvan kertymistä erityisesti keskivartaloon. Kaljamaha on siis oikeasti kaljamaha. Säännöllinen naukkaileminen kannattaakin suosiolla jättää väliin, mikäli six-pack paidan alla kiinostaa enemmän kuin kutonen jääkaapissa. Naukkailun vähentämisellä on runsaasti terveyshyötyjä.


Kipeytyvätkö lihakset enemmän kostean illan jälkeen?




Usein tunnutaan luulevan, että lihakset ovat seuraavana päivänä aremmat ja kipeät, jos treenin jälkeen lähtee juhlimaan. Alkoholin väitetään pahentavan lihaskipua, koska se lisää ääreisverenkiertoa ja siten myös tulehdusreaktiota kudoksissa.

Rankka keiton vetäminen hidastaa myös lihaksia palauttavaa proteiiniaineenvaihduntaa, joka ainakin teoriassa voisi hidastaa treenin rikkomien lihasten korjaamista.

Alkoholi ei kuitenkaan näyttäisi lisäävän juurikaan lihaskipua, vaikka treeni olisi kovakin. Lihaskipu siis johtuu pääasiassa kovasta treenistä, vaikkakin kehon kuivuminen, heikko ruokailu ja alkoholin heikentämä unenlaatu bilettämisen aikana ja sen jälkeen voivat hieman lisätä lihaskipua.


Sopiiko keppana nesteyttäjäksi kesähelteen treenin jälkeen?




Niin kuin jo yhdessä viikon faktassa aihetta käsittelin, niin alkoholi on diureetti, nesteenpoistaja. Eli se ei sovi nesteyttäjäksi. Mitä vahvempaa alkoholi on, sitä enemmän se kuivattaa kehoa. Pahin valinta nestetasapainon parantamiseksi ovat kirkkaat viinat, koska niiden mukana tulee vain vähän nestettä.

Jo kuitenkin tuon n. 4 prosenttia alkoholia sisältävät miedot alkoholijuomat, kuten esimerkiksi keskiolut ja lonkero, heikentävät nestetasapainoa. Nesteen poistuminen kropasta heikentää suorituskykyä erityisesti kestävyysharjoituksissa ja palloilussa sekä muissa lajeissa, joissa syke on pitempiä aikoja korkealla.

Kehon kuivuminen altistaa myös krampeille. Kuuma ilma ja alkoholinesteytys saattavat altistaa jopa lämpöhalvaukselle. Siksi kuuman päivän rantalentis tai höntsäpallopeleissä kropan nesteytys vedellä tai urheilujuomalla on oikeasti tärkeää.


Onko alkoholi esteenä lihasten kehittymiselle?




Alkoholi pienentää ja heikentää lihaksia, jos käyttö on säännöllistä ja runsasta. Alkoholin suurkuluttajilla erityisesti nopeat lihassolut kärsivät jatkuvasta viinalla läträämisestä. Ei siis ole tuulesta temmattua, että alkoholistit ryyppäävät peppunsa pois.

Lihasten pieneneminen johtuu alkoholin suorista vaikutuksista lihaskudokseen ja hermostoon sekä myös heikosta ravitsemuksesta ja unohdetuista treeneistä. Mutta suurkulutus on eriasia kuin kohtuukäyttö.

Muutama keskiketterä harvakseltaan tai vähän railakkaampi ilta kerran kuussa eivät tee sinusta vielä alkoholin suurkuluttajaa, eikä tuhoa treeniesi tuloksia. Mutta ei se alkoholi myöskään helpota tai auta sinua saamaan kullanruskeaa adoniskroppaa.

Miten kohmelo vaikuttaa treenaamiseen?




Kevyellä krapulalla on yllättävän pieni vaikutus lihasvoimaan ja nimenomaan lyhyisiin, kovatehoisiin suorituksiin. Alkoholia edellisenä päivänä nauttineilla urheilijoilla on tutkimuksissa havaittu, että lyhytkestoiset voimasuoritukset ovat kohmelossa käytännössä samalla tasolla kuin skarpimpana päivänä.

Kestävyyssuorituskyky kärsii kohmelosta enemmän. Lenkillä jalka ei tunnukaan niin kepeältä ja syynä tähän on mm. alentunut nestetasapaino.


Krapulassa treenaaminen. Kannattaako vai ei?




Vaikka painot nousisvatkin nätisti kosteiden tupareiden jälkeisenä päivänä, ei salille silti kannata lähteä. Alkoholia käyttävät urheilijat loukkaantuvat tutkimusten mukaan helpommin kuin raittiit kilpakumppaninsa.

Amerikkalaisen jalkapallon pelaajia tutkittaessa havaittiin, että baareissa viihtyvistä pelaajista 55% kärsi jonkinlaisista vammoista kauden aikana, kun taas vain 24% raittiista pelaajista oli vammoja kauden aikana.

Urheilijat eivät sentään humalassa pelaa, mutta krapukassa treenaaminen voi altistaa vammoille heikentyneen suorituskyvyn ja tarkkaavaisuuden takia.

Kuntosalilla heikentynyt tarkkaavaisuus altistaa haavereille ja kuivat lihakset voivat myös krampata helpommin. Lenkillä tilanne on sitäkin hankalampi. Syke nousee korkeammalle ja sydämentykytysten sekä lievien rytmihäiriöiden riski kasvaa. Krapulapäivänä raskaammat treenit kannattaakin siis suosiolla unohtaa ja käydä hilipasemassa mieluummin pikkusen aivoja tuulettava kävelylenkki!


Lähteet: Siler ym. 1999. De novo lipogenesis, lipid kinetics, and whole-body lipid balances in humans after acute alcohol consumption. Am J Clin Nutr 1999;70:928-36 Stephens ym. 2008. A Review of the Literature on the Cognitive Effects of Alcohol Hangover. Alcohol & Alcoholism Vol. 43, No. 2, pp. 163-170, 2008