Fyysisen aktiivisuuden tuomat hyödyt




Olisiko kiva tuntea olonsa virkeämmäksi kotona ja töissä? Entä haluaisitko syödä keksin tai pullan ilman huonoa omaatuntoa? Riittävän kuntoilun avulla edellä mainittuihin kysymyksiin voit vastata kyllä. Fyysinen aktiivisuus tarjoaa monia hyötyjä, joita aina ei osata edes ajatella. Kaikki eivät liity pelkästään painonpudottamiseen tai kunnon kohenemiseen.

Jos kaipaat rohkaisua kuntoilun aloittamiseen tai kannustusta kuntoilun jatkamiseen, tässä on kymmenkunta faktaa kuntoilusta, jotka voivat saada sinut liikkeelle. Tämän jälkeen ota yhteyttä Fitikseen ja aletaan yhdessä soveltaa näitä faktoja sinun elämääsi ;)


Liikunta tehostaa aivokapasiteettia




Liikunta ei tehoa vain kehoosi, se myös auttaa mieltä ja aivoja toimimaan. Liikunta nostaa energiatasoja ja lisää serotoniinia aivoissa, mikä johtaa parempaan mielen kirkkauteen. Se taas tekee ihmisestä tuotteliaamman.

Liikkuminen vähentää stressiä




Liikkumisen aloittamisen ajattelu voi aiheuttaa stressiä, mutta sen jälkeen kun todella aloitat harjoittelun, jokapäiväiseen elämään liittyvä stressi tulee vähenemään. Siitä hyötyvät myös ympärilläsi olevat, koska kun ei liikoja ressaa, on myös vähemmän ärtyisä. Liikunta parantaa mielialaa ja pitää masennuksen poissa.

Liikunnasta saa energiaa




Saatat yllättyä siitä, miten esimerkiksi aamulenkki voi muuttaa koko päiväsi. Liikkuessa vapautuu endorfiinia, mikä saa tuntemaan olon energiseksi koko loppupäivän ajaksi. Ja kun voimat ja kestävyys kehittyvät, myös päivittäiset arkiaskareet, kuten ostoskassien kantaminen, sujuu helpommin.

Ajan löytäminen liikunnalle ei ole oikeasti niin vaikeaa




Ratkaisu ajan löytämiselle liikkumiseen on opetella käyttämään aikansa viisaammin. Jokaisella on päivän mittaan pieniä hetkiä, jotka voisi aivan hyvin hyödyntää liikkumiseen. Itse asiassa 15-20 minuuttia fyysisiä aktiviteetteja pari kolme kertaa päivässä on aivan yhtä tehokasta kuin jos liikkumisen hoitaisi kerralla.

Kuntoilu voi tuoda uusia ihmissuhteita




Mitä kuntoilu toisen kanssa voi tehdä suhteellenne, oli se toinen osapuoli sitten puoliso, kaveri tai sisarus? Sitä paitsi liikkuminen on aina hauskempaa, kun on joku, jonka kanssa tehdä sitä. Ihmiset, jotka liikkuvat toisen ihmisen kanssa, pitäytyvät paremmin kuntoiluohjelmissaan ja saavuttavat tavoitteensa useammin, kuin he, jotka pyrkivät niihin yksin!

Liikkuminen auttaa välttämään sairauksia




Tutkimukset ovat osoittaneet, että liikkuminen voi torjua sydäntauteja, aivohalvauksia, korkeaa verenpainetta, korkeaa kolesterolia, tyypin 2 diabetesta, niveltulehdusta ja osteoporoosia. Liikkuminen auttaa myös ehkäisemään ikääntymisen vaikutuksia.

Kuntoilu vahvistaa sydäntäsi




Kuntoilu ei vain auta torjumaan sairauksia, vaan se myös kehittää sydämestä voimakkaamman. Sydän on kehon tärkein lihas ja se mitä voimakkaampi se on, sitä helpommin liikkuminen ja päivittäiset askareet sujuvat.

Liikkujat saavat syödä enemmän




Mitä enemmän lihaksia on, sitä enemmän kaloreita palaa, sillä aineenvaihdunnan nopeus on suurempi. Ja liikkuessa tietysti kaloreita palaa lisää. Tämä tarkoittaa sitä, että herkkujen syömisellä silloin tällöin ei ole niin suurta vaikutusta. Liikkumisen avulla voi siis nauttia edelleen niistä mauista, joista todella nauttii, tosin tietenkin kohtuudella.

Liikunta parantaa suorituskykyäsi




Muutaman viikon säännöllisen harjoittelun jälkeen, voit huomata kuinka vaatteet sopivat paremmin päällesi ja lihaksesi ovat kiinteytyneet. Säännöllinen liikkuminen vahvistaa lihaksia, lisää notkeutta ja parantaa yleisesti ottaen suorituskykyä, minkä voi huomata harjoitteiden helpottumisessa. Tämän lisäksi reaktioaika ja tasapainokyky kehittyvät.

Painonpudotus ei ole se tärkein liikkumisen syy




Painonpudotus on monille liikkumisen syy, mutta se ei todellakaan ole ainoa liikkumisen hyöty. Monet aloittavat kuntoilun juuri pudottaakseen liikakiloja, mutta kun tuloksia ei näy nopeasti, he eivät jaksa jatkaa. Tosiasiassa ihmisten tulisi ajatella, että liikkumisella voi helpottaa suoriutumista päivittäisissä aktiviteeteissa. Joten olipa painonpudotustavoitteesi millainen tahansa päättäessäsi aloittaa kuntoilu, älä tee siitä kuitenkaan ainoata tavoitettasi. Tähtä parempaan oloon ja lisääntyneeseen energiaan, tai pyri vähentämän stressiä liikunnan avulla.