Lihavat laihat vaarassa sairastua vakavasti




Lääkäreiden sekä muiden terveydenalan ammattilaisten yksi uusimmista huolenaiheista muiden elintapasairauksien joukossa ovat laihat lihavat - tai lihavat laihat, miten vaan eli hoikat, mutta rasvantäyteiset kropat. Näiden tunnistaminen ulkoapäin on haasteellista, sillä he näyttävät täysin normaaleilta. Heissä voi piillä kuitenkin suurikin terveysuhka.

Ihmisen paino ei kerro välttämättä terveydentilastamme kovinkaan paljoa. Normaalipainoisen terveys voi olla huonompi kuin ylipainoisen, jos ylipainoisen keho koostuu pääosin lihaksista ja normaalipainoisen taas puolestaan liiasta rasvasta.

Laihat lihavat ovat painoindeksillä mitattuna normaalipainoisia, mutta lihasmassaan verrattuna rasvaprosentti on huomattavan koholla, naisilla reilusti yli 30 prosenttia ja miehillä 20 prosenttia.

Laihojen kehojen suureen rasvaprosenttiin ovat syynä elintavat. Alkoholin käyttö, tupakointi, liikunta ja ruokailutottumukset ovat yhteydessä kehon koostumukseen. Kun näissä on puutteita, se näkyy myös kropassa. Elintapojaan muuttamalla rasvaprosenttia saa pienennettyä ja terveyttä edistettyä. Elintapojen muutoksella parempaan on todella paljon muitakin positiivisia vaikutuksia, kuin pelkkä rasvaprosentin tippuminen.

Jokaisen lihavan laihan syyt kehon suurelle rasvaprosentille ovat toki yksilölliset. Energiansaanti voi ehkä olla tasapainossa kulutukseen nähden, jolloin sitä ylipainoa ei pääse kasaantumaan, mutta jos ravinnon laatu jää heikoksi esim. jos energiansaanti koostuu liiaksi huonolaatuisista hiilihydraateista, kuten limuista, karkeista, leivonnaisista, huonolaatuisista rasvoista ja liian vähäisestä proteiinin saannista, rasvan määrä kehossa on koholla. Myös liikkumattomuus edesauttaa rasvaprosentin nousua.

Kehon rasvaprosenttiin vaikuttaa vahvasti myös lihakset. Jos ihminen ei liiku eikä käytä lihaksiaan,ei myöskään kehon lihasmassa pääse kehittymään. Lihaskuntoharjoittelu on olennainen osa kehon koostumusta parannettaessa. Lihaskuntotreeni ei automaattisesti tarkoita kuntosalia. Toisille jumppa, kuntopiiri kotona tai kahvakuulajumppa voi sopia paremmin. Liikkumattomuus häiritsee myös aineenvaihduntaa. Laihoilla lihavilla erityisesti rasva- ja sokeriaineenvaihdunta ovat häiriintyneitä ja he ovat riskiryhmässä sairastua diabetekseen sekä sydän- ja verisuonitauteihin. Ennenkaikkea on mainittava riski sairastua diabetekseen, koska varsinkin sen riski on suuri.

Laihojen lihavien riskiryhmään kuuluvat erityisesti liikuntaa harrastamattomat ja istumatyötä tekevät henkilöt. Erityiseen riskiryhmään kuuluvat yli 50-vuotiaat naiset.

Olennainen osa koko tätä riskiä on fyysisen aktiivisuuden vähäisyys. Koska jos sen taso on matala, lihasmassan määräkin jää pieneksi, energia-aineenvaihdunta ei ole tehokasta ja rasvaa varastoituu kehoon.

Ihan ensimmäisenä, kun huoli herää, kannattaa miettiä hetki omia elintapojaan. Jokaisella on varmasti elämän osa-alueita, joilla voisi tehdä asiat pikkuisen paremmin. Terveet elämäntavat eivät varmasti ole haitaksi kenellekään.