Podetko syysväsymystä?




Syysväsymystä vastaan on kolme keinoa: Liikunta, lepo ja ravitseva ruoka



Seuraava teksti on yleuutisten sivuilta napattu ajankohtainen juttu syysväsymyksestä ja sen taltuttamisesta.


Syksy on vuoden pimeintä aikaa. Talviaikaan siirtyminen tuo valoa aamuihin, mutta toisaalta illat pimenevät nopeammin. Moni jää väsyneenä sohvalle ja tarttuu karkkipussiin. Väsymyskierre on valmis.

Valon puute aiheuttaa osalle ihmisistä väsymystä. Voimia saattaa viedä myös oma arki ja siihen liittyvät huonot tottumukset. Millä keinoin syksyyn liittyvää väsymystä voisi helpottaa? Personal trainer Päivi Pelkosen mukaan jaksamisen kannalta kolme tärkeintä osa-aluetta ovat liikunta, lepo ja oikeanlainen ruoka. Tässä hänen vinkkinsä virkeämpään syksyyn.


Millaista liikuntaa kannattaa harrastaa syksyllä, jos tavoitteena on virkistyminen?



Virkistymisen kannalta olisi tärkeää saada liikettä koko päivään ja etenkin typaikalle. Vähintään kerran tunnissa kannattaa nousta jaloittelemaan. Hyvä tapa olisi esimerkiksi sähköpostin sijaan kävellä työkaverin luo juttelemaan, jos asian pystyy hoitamaan niin. Lounaan yhteydessä voi käydä pienellä happihyppelyllä ulkona. Tällaisilla pienillä asioilla on yllättävän paljon merkitystä jaksamiseen.

Paras aika treenille olisi aamulla ennen työpäivää, tai heti työpäivän jälkeen. Sillä tavalla se ei sotke yöunia. Jos on hyvin väsynyt, ei kannata treenata liian kovaa. Mutta rauhallinen liikunta tekee väsyneellekin hyvää.

Tärkeintä olisi löytää sellainen laji, josta oikeasti tykkää. Jos esimerkiksi salille lähtö tuntuu pakolta, kannattaa valita toinen harrastus. Tapoja ja tyylejä on monia, ja erilaisia lajeja kannattaa kokeilla reippaasti ja rohkeasti. Motivaation säilymisen kannalta on tärkeää, että ehtii palautumaan, jotta harjoitteiden tekeminen onnistuu hyvin.

Raitis ilma virkistää ja antaa aivollekin happea. Myös sisäliikunta vapauttaa hormoneja ja tuo sitä kautta mielihyvää. Kaikista tärkeintä on, että ylipäätään lähtee liikkeelle.

Jos kokee, että saa energiaa sosiaalisuudesta, on hyvä liikkua ryhmässä. Toiset ihmiset ovat kuitenkin sellaisia, että he kaipaavat omaa rauhaa ja hetkeä itselleen. Silloin voi olla ihan yhtä hyvä ajatus lähteä vaikka metsään kävelylle.


Miten tulisi syödä, jotta jaksaisi paremmin?



Aamulla olisi hyvä syödä jotain c-vitamiinipitoista, jotta vireystaso säilyisi päivän aikana. Itse otan c- ja d-vitamiineja myös purkista. Koko päivän kannalta tärkeintä on tasainen ateriarytmi ja maltilliset annoskoot. Jos syö kerralla liian tuhteja annoksia, väsyy lisää.

Iltapäivällä voi syödä vaikka hedelmän, jossa on sokeria ja energiaa. Esimerkiksi appelsiini tai mandariini piristävät. Proteiinia olisi hyvä syödä iltapäivällä myös, oli se sitten rahkaa, raejuustoa tai pähkinöitä. Ne auttavat pitämään kylläisyyden tunnetta, eikä kiljuva nälkä pääse yllättämään. Välipalan jälkeen on helpompi lähteä liikkumaankin.

Vettä kannattaa juoda tasaisesti pitkin päivää. Aamulla erityisesti, kun on pitkä yö takana, tekee muutama lasi vettä hyvää. Kun aamu alkaa hyvin ja energisesti, on virkeyttä helpompi ylläpitää pitkin päivää.


Väsyneenä jää helposti kotiin, mutta kai lepokin on tärkeää?



Unen tarve kasvaa pimeällä kaudella. Oma elämä kannattaa rauhoittaa iltaa kohden, jotta saa täyden hyödyn myös uniajasta ja levosta. Elektroniikan käyttö häiritsee helposti rauhoittumista. Monilla taitaa olla nykyään paha tapa lukea vielä sängyssä viimeisiä facebook-päivityksiä. Ihan hyvä olisi, jos pystyisi jättämään sen väliin, koska laitteiden valo häiritsee melatoniinituotantoa.