Vältä illan ruoka-ansa




Ihan vain pari voileipää kurnivaan nälkään, kun tulet illalla kotiin. Sitten vielä vähän jotain. Ja pikkuisen vielä...



On todella helppoa ajautua ns. ruoka-ansaan, kun tulet vaikkapa täistä kotiin väsyneenä ja todella nälkäisenä. Toisaalta tämä on myös todella helppo välttää, kiinittämällä huomioita aamun ja päivän ruokailuihin ja suunittelemalla hiukan päivän ateriarytmiä.


Voitko kuvitella itsesi seuraavaan tilanteeseen?



Tulet töistä kotiin väsyneenä klo 18. Juot pahimpaan janoosi lasin mehua. Avaat jääkaapin, jossa ei ole lämmintä ruokaa tehtynä, mutta nälkä on valtava. Teet pari voileipää, juusto- ja metukkasiivuilla. Meet sohvalle löhhöömään, avaat telkun ja popsit huomaamatta muutaman dumlen. Katsot telkkaria. Nälkä ei ole kadonnut mihinkään. Menet jääkaapille ja otat jugurtin. Mennessäsi takaisin sohvalle otat kaapista mukaan muutamia tuc suolakeksejä. Kattelet kivasti telkkaria ja pöydällä oleva dumlepussi houkuttelee ottamaan vielä pari. Otat siis pari. Haluat rentoutua pitkän päivän jälkeen vielä ottamalla oluen ja katsomalla lempisarjaasi.

Hupsista. Siinä kerty sitten pikku naposteluina 1000kcal. Tuhat kilokaloria. Se on aika iso osa koko päivän energiamäärästä. Sillä on aika paljon merkitystä, että mitä alkaa nälkäänsä syömään.