Onko kiire vessaan?




On olemassa ruoka-aineita, jotka saavat sinut juoksemaan vessaan, vaikka olisit juuri vasta tullut sieltä.




Monet ruoka-aineet vauhdittavat vessamatkaa. Useat huomaavat, miten aamukahvi aiheuttaa isomman hädän, mikä johtuu siitä, että kofeiini stimuloi paksusuolta ja aiheuttaa samanlaisen reaktion suolistossa, kuin aterian syöminen. Asiaa on selitelty myös sillä, että kahvi lisää ruuansulatushormoni gastriinin eritystä ja saa sen vuoksi juoksemaan vessaan.

Kypsät banaanit sekä kuiturikkaat marjat pitävät pitkään kylläisenä, mutta saavat myös mahan toimimaan vikkelästi.

Veteen liukenemattomat kuidut saavat vatsan paremmin liikkeelle, mutta voivat aiheuttaa myös kipuja. Vesiliukoiset kuidut puolestaan tekevät ulosteesta notkeampaa. Veteen liukenematonta kuitua saa kaikista täysjyväviljoista. Kasvikset, marjat ja hedelmät sisältävät puolestaan vesiliukoista kuitua. Ohra ja kaura ovat monitoimijoita, jotka sisältävät molempia.

Samalla tavalla osa ruoasta saa myös virtsaamaan enemmän. Aiemmin viikon faktana käsitellyn alkoholin etanoli lisää virtsaneritystä, samoin suklaa voi lisätä tarvetta käydä asioilla. Sen sijaan suoliston saa monilla helposti jumiin syömällä valkoista riisiä, nautiskelemalla juustoja, syömällä punaista lihaa tai syömällä särkylääkkeen.

Alle on listattu kymmenen ruoka-ainetta, jotka lisäävät tarvetta käydä wc:ssä


1. Tuliset ruuat



Mm. tuliset chilit sisältävät kapsaisiinia, joka aiheuttaa polttavan tunteen sisuskaluissa ja saa isolla osalla ihmisistä vatsan vetelälle.


2. Luumut



Luumuissa on paljon kuituja, jotka lisäävät ulostemassaa ja sorbitolia, joka on luonnollinen laksatiivi. Luumut sisältävät kuitujen lisäksi nestettä, joka notkistaa ulostetta.


3. Avokadot



Avokadojen korkea magnesiumpitoisuus antaa lisäytyä suoliston toiminnalle ja pehmentää vatsaa.


4. Kypsät banaanit



Kypsät banaanit saavat kuitupitoisuutensa vuoksi vatsan toimimaan tehokkaasti. Raakojen banaanien vaikutus on puolestaan täysin päinvastainen.


5. Marjat



Marjoissa on paljon kuituja, jotka lisäävät ulostemassaa suolessa.


6. Tomaatit



Tomaatit saattavat ärsyttää rakkoa ja aiheuttaa virtsaamisen tarpeen.


7. Rasvaiset pikaruoat



Rasvaiset pikaruoat aiheuttavat osalle ripulia, joka voi kertoa sappirakon ongelmista.


8. Maltitoli



Keinotekoinen makeutusaine maltitoli voi aiheuttaa ripulia. Eviran mukaan laksatiivisesta vaikutuksesta on varoitettava, jos sitä on tuotteessa yli 10 prosenttia.


9. Hiilihapotetut juomat



Hiilihapotetut juomat voivat ärsyttää herkkää rakkoa ja laukaista tarpeen käydä kepillisellä.


10. Parsakaali



Superruuan maineeseen noussut parsakaali sisältää paljon vitamiineja, mutta myös kuituja, jotka saavat suoleen vauhtia.