Tehokkaita tapoja pilata treeni, osa 1




Kopioi toisten liikkeitä



Muiden kopioiminen ei todellakaan aina kannata, sillä riski tehdä liikkeet väärin, kasvaa. Vaikka jokin liike näyttää ehkä siistiltä tai tehokkaalta, se ei tarkoita sitä, että myös sinun pitäisi se tehdä.

Selaa kännykällä somea treenatessa



Kännykän käyttö treenatessa voi johtaa pidempiin lepotaukoihin, jotka saattavat laittaa kehon lepotilaan. Saatat huomaamattasi pitää minuutin palautustauon sijasta 3 minuutin tauon, joka toistuessaan pilaa treenin. Tämän jälkeen treenin jatkaminen voi aiheuttaa jopa vammoja. Lisäksi toistojen määrä voi jäädä vähäiseksi kännykän takia eikä haba siksi kasva.

Treenaa joka päivä



Vaikka treenaisit puoli tuntia päivässä seitsemänä päivänä viikossa, et välttämättä näe tuloksia. Kehon muutokset kun tapahtuvat lepoaikana. Liian usein tehty treeni ei siis auta, mikäli keho ei saa välillä toipua. Lihashan kasvaa levossa.

Vain harvojen liikkeiden treenaaminen

Tätä tekevät erityisesti kehonrakentajat, jotka keskittyvät vain tiettyihin liikkeisiin. Tällä tavoin kehon voima ja liikkuvuus eivät kasva tasaisesti. Jos lisäksi käyttää liian raskaita painoja, kasvaa loukkaantumisriski. Suppealla liikerepertuaarilla useat tukilihakset jäävät herkästi paitsioon.

Syö liian vähän

Jos tavoitteena on kasvattaa lihasta, tarvitsee keho enemmän polttoainetta. Sama koskee painonpudottamista, kunhan ruoka on oikeanlaista. Jos kehossa ei ole energiaa poltettavaksi, alkaa se kuluttaa lihasten proteiinia.