Valitse oikea treeni väsymyksen mukaan




Joskus voi tuntua siltä, että suurin urheilusuoritus, johon pystyt, on kävely sohvalta vessaan. Oikeanlainen liikunta voi saada sinut kuitenkin piristymään väsymyksen tyypistä ja asteesta riippuen. On toki sellaisiakin väsymyksiä, kun on viisainta olla tekemättä yhtään mitään.


Väsymystilat johtuvat eri asioista, valitse väsymykseen oikeanlainen treeni




Väsymys johtuu erilaisista syistä.

Jos olet eilen juossut maratonin, sinun ei tietenkään kannata lähteä lenkkkipolulle. Palauttava venyttely on sen sijaan todennäköisesti hyvä ratkaisu.
Mutta jos sinua väsyttää sen takia, että olet huuhaillut kaupungilla koko päivän, lenkki luultavasti piristää juuri oikealla tavalla.

Seuraavassa vinkkejä eri treenejä erilaisiin väsymystiloihin.


1. Väsyttää, koska olet istunut koko päivän töissä/koneen ääressä



Kokeile HIIT-treeniä eli kovatehoista intervallitreeniä, joka voi pelastaa päiväsi. Se voi kestää vain noin 15-30 minuuttia ja koostuu esim. 30 sekunnin pyrähdyksistä (joko juosten, soutulaitteella, stepperillä, pyörällä, rappusissa jne) ja muutaman minuutin rauhallisesta palauttelusta. Näitä toistetaan vuorotellen.

Miten se auttaa?

Monet tutkimukset osoittavat, että jopa yksi kohtuullisen reipas treeni piristää enemmän kuin paikallaan olo. Liikunta, erityisesti HIIT (High intensity interval training) -treenin kaltainen liikuntamuoto, jossa revitään kropasta 30 sekunnissa kaikki irti, saa kehon hormonit hyrräämään ylikierroksilla pitkään. Se tuottaa hyvää oloa ja siksi olo ei ole enää väsynyt, lisäksi rasva palaa kehossa vielä pitkään treenin jälkeenkin.


2. Väsyttää, koska olet istunut ja ollut liikkumatta kuukausien ajan



Kokeile Napata kaveri kainaloon ja lähtekää vähintään puolen tunnin reippaalle kävelylenkille. Voit tehdä lenkin tietenkin yksinkin.

Miten se auttaa?

Ei ole yllätys, että sohvaperunoilla on vähemmän energiaa kuin säännöllisesti liikkuvilla. Syytä tähän ei voida tarkasti sanoa, mutta luultavasti syynä ovat liikunnasta saatavat energiaryöpyt ja onnellisuuspallerot, sekä syvempi uni, josta monet reippailiat saavat nauttia.


3. Väsyttää, koska treenaaminen on karannut lapasesta



Kokeileppa nauttia välillä hyötyliikunnasta, mutta niin, ettet hikoile tai edes hengästy. Heittele frisbeetä, joogaa tai piipahda pyöräajelulla katselemassa maisemia.

Miten se auttaa?

Liika treenaaminen voi aiheuttaa ylirasitustilaa ja ylikuntoa, jos treenejä on paljon eikä palautumisaikaa niiden välillä ole riittävästi tai jos syö liian niuaksti. Loukkaantumisriskit kasvavat, joten parasta olisi pitää treenipäivien välissä rehellisiä lepopäiviä, joina ei harrasteta hyötyliikunnan tai vastaavan ohella muuta raskaampaa liikuntaa. Aivan sohvaperunaksi ei kannata heittäytyä, koska se hidastaa mm. verenkiertoa ja aineenvaihduntaa, mikä puolestaan hidastaa palautumista entisestään.


4. Väsyttää, koska menit nukkumaan vasta aamuneljältä



Kokeile jättää treeni välistä ja mene nukkumaan. Herää sittenku tuntuu siltä tai on vähänniinku pakko.

Miten se auttaa?

Päiväunet auttavat selviämään päivästä, jos yöunet jäivät aiemmin vähiin. Nuku seuraavana yönä kunnolliset yöunet ja jaksat taas treenata.