Nainen, pelkäätkö ylisuuria lihaksia?




Hämmästyttävän moni kuntosalilla aloittelevista naispuolisista tuntuu pelkäävän lihasten turpoavan liian miehekkäisiin mittoihin ja vieläpä nopealla aikataululla. Tätä on aivan turha pelätä, koska sitä ei tule tapahtumaan edes usean vuoden aikana, jos ylipäätään koskaan, vaikka treenaisi kovempaa kuin oma mies ja naapurin Jarmo yhteensä. Väkivaltaverkkarit tulevat luultavasti uudelleen muotiin, ennenkuin kasvat Dwayne Johnsonin kokoiseksi.


Nainen, tunnistatko itsesi?



- En uskalla käydä salilla kovin usein, enkä tehdä isoilla painoilla, koska pelkään lihaksistani tulevan isot möykyt ja painoni nousevan. -Nainen 35v

Ei hätää, et tule kasvamaan isoksi



Ensinnäkin, valitettavasti (tai ehkä näille tapauksille onneksi) naisille lihasmassan hankinta on todella hidasta puuhaa. Hidastahan se on toki miehilläkin, varsinkin ensimmäisen vuoden/parin jälkeen. Jo parin kilon lihaskasvun vuositahti on naiselle todella hyvä suoritus, tosin sekin mahdollista vain aivan ensimmäisinä treenivuosina, joiden jälkeen kehitys hidastuu.


Toisekseen....



Lihakset eivät varmasti kasva kenellekään yhdessä yössä. Et tule heräämään aamulla ja huomaamaan peilistä, että olet yhtäkkiä kasvanut liian suureksi. Ellei sitten 30 gramman muutos ja mahdollinen pieni pumppi edellispäivän treenin jäljiltä riitä syyksi seinille hyppimiselle. Jos nyt ajatellaan, että saisit joulupukilta lahjaksi jättilihakset joita pelkäät, onnistuu niiden kadottaminen kyllä helposti, esimerkiksi vähentämällä proteiinin saantia ja lihaskuntoharjoittelun määrää ja intensiteettiä.


Kolmanneksi...



Tavoitteellisesti treenaavat naiset ovat usein myös tavallista timmimpiä kuin sohvaperunaväki. Kun lihaksikkaankin naisen rasvaprosentti on pieni, ei näky ole kovinkaan massiivinen, vaan niin kädet kuin jalatkin voivat näyttää reilusti pienemmiltä, tietysti samalla kiinteämmiltä, kuin esimerkiksi ns. tavallisen rasvaprosentin omaavalla naisella.


Neljänneksi...



Kaikenlaisten kisakuvien selailu ja niiden lihaksikkaiden naisten säikähtäminen on myös usein liioiteltua, koska siellä kisoissa käytännössä kaikki ovat vuoden kireimmässä kunnossaan, jolloin lihakset varmasti puskevat esiin ja rasvat loistavat poissaolollaan. Siksi vyötärö on todella kapea, mutta samalla esimerkiksi hartiat ja pakarat näyttävät isoilta. Tämän lisäksi vielä asennoilla pyritään nimenomaan vahvistamaan lisää tätä illuusiota. Mikäli näet joskus livenä juuri kisanneen tai kisaavan naisen, niin luultavasti tulet ajattelemaan, että huh ompas hän sittenkin pienennäköinen, verrattuasi häntä vaikkapa hänestä nähtyihin kuviin. Kuvat huijaavat usein katsojaa melko ronskisti ja luovat illuusioita.


Mutta...



Oma joukkonsa ovat sitten nämä täysin kehonrakennukseen lähteneet naiset, jotka hankkivat sitä lihaa kroppaan keinoja kaihtamatta. Näihin itseään vertaaminen ei ole kuitenkaan missään mielessä järkevää, koska sellaisia massoja ei ole mahdollista hankkia treenaamalla vahingossa liian kovaa tai isoilla painoilla. Harva myöskään vahingossa sekaantuu erilaisiin lihaskasvua edistäviin lääkeaineisiin tai hormoneihin. Onneksi bikinivartalo tuntuukin olevan se reilusti suositumpi haave naisilla näistä vaihtoehdoista.


Ja vielä viidenneksi...



Naisille tyypillisin treenitapa on tehdä paljon toistoja (15+) ja lyhyillä palautusajoilla. Toisin sanoen pyöritään lihaskestävyyden alueella, jolloin treenipainot ovat 0-40 % kyseisten liikkeiden maksimiykkösistä. Etenkin aloittelijoille tämä on hyvä tapa treenata ja toki myöhemminkin, mikäli tavoitteena on lähinnä kiinteytyminen ja rasvanpoltto. Tällä treenitavalla ei myöskään ole pelkoa liian suurista lihaksista, joita tuskin kovin moni nainen tulee kehonrakennuksellekaan tyypillisten treenitapojen avulla saamaan.

Varmasti osalle varsin pienikin muutos voi olla jo sopivasti ja sen yli menevä jo liikaa, mutta tämä yleisesti vallitseva harhaluulo tuntuu kyllä kääntäneen ongelman aivan päälaelleen. Naiset eivät vain voi saada valtavia lihaksia, eivätkä varsinkaan vahingossa, joten treenaa kovaa ja nauti tuloksista!


Treenaat ja treenaat, mutta et kehity?



Mikäli tuntuu siltä, että tuloksia ei ahkerasta harjoittelusta huolimatta tunnu syntyvän, vika löytyy luultavasti ruokapuolelta, treenin tehosta tai rytmityksestä. Myös tärkeät lepopäivät sekä tarpeen vaatiessa palautusjuomat tai palauttava välipala on myös hyvä huomioida. Liian pienillä painoilla heiluminen ja epäkohdat ravintopuolella johtavat usein siihen, että naisten paljon toivomaa kiinteytymistäkään ei tapahdu. Kiinteytyminen on aina rasvaprosentin alenemista eli sen pohjalle kannattaa rakentaa kaunis ja sopusuhtainen lihaksisto. Tässä myös ruokavalio on korvaamattomassa roolissa.