Panosta kenkiin!




Päivittäin suositellaan käveltävän n. 10 000 askelta. Mitä voi seurata siitä, että nämä tuhannet askeleet tepastellaan huonoilla kengillä?

Etenkin kesäaikaan useimmat työntävät hyvin tukevat kengät nurkkaan ja astelevat kesän riennoissa varvassandaaleissa tai muissa keveissä kengissä, jotka vedetään nekin jalkaan vain siksi, että paljain jaloin ei ole soveliasta astella jokapaikassa. Pahimmillaan huonosti istuvien kenkien käyttö voi kuitenkin saada aikaan tuhoa jaloissa, jopa muuallakin kuin jaloissa.


Huonot kengät voivat aiheuttaa monia vaivoja



Kengät, jotka eivät istu käyttäjälleen, voivat aiheuttaa paljon erilaisia terveyshaittoja - jotka eivät rajoitu yksinomaan jalkateriin. Huonot kengät vaikuttavat muun muassa polviin ja ryhtiin: kun kengät eivät istu, on tasapaino vaikeampi säilyttää ja ryhti saattaa veltostua. Hyvin istuvat sandaalit, joiden pohja ei ole aivan ohut, antavat hyvät lähtökohdat hyvän ryhdin säilyttämiselle.

Jalan kaari vaatii tukea etenkin silloin, kun edessä on vähänkin enempi kävelymatkaa. Kaarettomat sandaalit, jotka eivät tue jalkaa, voivat pahimmillaan aiheuttaa kipua jopa alaselässä asti, sillä jalka ei saa kävelyyn kaipaamaansa tukea kengistä.

Huonot kengät - kuten ohutpohjaiset väljät sandaalit - voivat aiheuttaa myös kantaluuhun kiinnittyvän jalkapohjan jännekalvon tulehduksen eli plantaarifaskiitin. Tästä kiputilasta on arvioitu kärsivän jossain vaiheessa elämäänsä peräti 10 prosenttia ihmisistä. Kipu tuntuu plantaarifaskiitissa tavallisesti kantapään etupuolella jalkaterän keskiviivassa tai sisäsyrjällä.


Nyrkkisäännöt oikeanlaisten kenkien löytämiseen



älä käytä samoja varvassandaaleja pitkään, jos kengät eivät ole erityisen laadukkaat. Muutamaa kuukautta pidempään ei ole syytä käyttää varvassandaaleja, jotka eivät ole materiaalinsa ja mallinsa puolesta optimaaliset omalle jalalle.


Panosta nahkaisiin kenkiin. Nahka on kenkämateriaalina erityisen optimaalinen siksi, että materiaali antaa periksi ja muotoutuu käyttäjänsä jalan mukaan, mutta myös tukee tarvittaessa.

Käytä aikaa hyvien kenkien löytämiseen. Hyvät kengät ovat sekä onnistuneen asukokonaisuuden että oman kropan varjelemisen hyvä lähtökohta. Jos kenkiä ei ole juuri sinun koossasi, jätä ne ostamatta, vaikka ne näyttäisi miten hyvältä tahansa.

Valitse kengät käyttötarkoituksen mukaan. Harvan elämä on sellaista, että samat kengät sopisivat joka tilaisuuteen. Oman terveytensä nimessä olisi hyvä jättää uimarannalle lähdettäessä korkokengät kotiin ja valita metsäreissulle sandaalien sijaan tukevammatgät.